Di dalam bilik darjah , selain mengajar , guru
juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah
mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas
mereka mengikut jadual bertugas seperti membersihkan bilik darjah dan menyusun
meja-kerusi, mengurus murid-murid supaya mematuhi segala peraturan bilik
darjah, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif
untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran, mengurus bahan-bahan pengajaran
supaya dapat digunakan dengan lebih berkesan, dan mengurus aktiviti kumpulan
supaya dapat dilaksanakan mengikut rancangan.
Sebagai perancang
Guru perlu merancang pembelajarannya secara
sistematik sebelum memasuki ke bilik darjah. Perancangan pembelajaran yang
dibuat oleh guru perlu menimbangkan terhaap objektif pelajaran, isi pengajaran,
bahan-bahan elajaran dan pengurusan kemudahan.
Bantu dan bimbing murid mengatasi masalah
Di bilik darjah, murid-murid sering menghadapi
pelbagai masalah sama ada masalah tersebut adalah berkaitan dengan masalah
pembelajaran, sosioemosi serta keluarga. Oleh itu, selain mengajar , guru
dikehendaki memainkan peranan sebagai pemimpin untuk membantu murid-murid
mangatasi masalah yang mereka hadapi. Misalnya, guru boleh membimbing
sekumpulan murid melaksanakan sesuatu projek, membimbing menjalankan aktiviti
pemulihan atau aktiviti pengayaan, membimbing menyelesaikan masalah matematik
yang kompleks dan sebagainya.
Mengembangkan kebolehan murid
Dalam satu kelas, murid-murid mempunyai tahap
kebolehan yang berlainan. Secara umumnya, kebolehan muid dapat dibahagikan
kepada tiga kategori, iaitu pintar, sederhana dan lemah. Maka, guru perlu
menyediakan pelbagai aktiviti pengayaan untuk mencabar pemikiran mental
mereka.Ini telah menggalakkan urid-murid secara aktif dalam pembelajaran.
Bimbing murid membuat keputusan
Guru mempunyai pengalaman yang lebih
banyak jika dibandingkan dengan murid-murid. Maka guru perlu membimbing murid
untuk membuat keputusan yang bijaksana dan rasional dalam pelbagai situasinya
dalam kehidupan mereka supaya mereka tidak kehilangan jalan dalam kehidupan.
Guru perlu memastikan keputusan yang dibuat oleh murid adalah berpandukan
dengan nilai-nilai moral, agama, terminal dan juga instrumental.