Persekitaran Fizikal
Suasana fizikal boleh menyumbang kepada pembelajaran
murid, kawalan kelas, hubungan murid dengan guru dan hubungan murid dengan
murid (Haliza Hamzah dan Joy Nesamalar Samuel, 2008). Persekitaran yang selesa,
kemas dan ceria mampu menyeronokkan pengalaman pembelajaran murid.
Persekitaran Psiko-Sosial
Menurut Ahmad Mohd Salleh (2008), psiko-sosial
merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran
sosialnya. Persekitaran psiko-sosial yang sihat di dalam bilik darjah mempunyai
ciri-ciri antaranya seperti suasana selesa, komunikasi terbuka, perkongsian
idea dan lain-lain lagi.
Peraturan Bilik Darjah
Murid-murid di sekolah rendah memerlukan
struktur dan prosedur-prosedur kerja yang jelas agar mereka boleh berfungsi
dengan baik di dalam bilik darjah. Menurut Mok Soon Sang (2009), peraturan
memfokuskan jangkaan atau standard tingkah laku yang spesifik atau umum.
Apabila seseorang guru berjaya membentuk peraturan yang bersesuaian dengan
aspek psiko-sosial murid-murid yang belajar di dalam bilik darjah berkenaan,
proses pengajaran dan pembelajaran dapat berlangsung dengan terkawal tanpa
sebarang gangguan seterusnya meningkatkan keberkesanan pemerolehan ilmu.
Rutin Bilik Darjah
Di samping peraturan bilik darjah yang
dipercayai mampu membantu meningkatkan pembelajaran dan mengawal disiplin,
rutin bilik darjah atau disebut pensisteman bilik darjah juga dilihat sebagai
salah satu aspek yang menyumbang ke arah pembelajaran yang berkesan. Menurut
A.J. Michael (2008), adalah dibuktikan oleh penyelidik bahawa pensisteman bilik
darjah menjadikan individu itu lebih yakin, tenteram dan mempunyai tujuan.
Kebiasaannya, rutin atau tabiat harian menyemai perasaan penting,
bertanggungjawab dan berguna kepada individu berkenaan. Salah satu cara yang
terbaik untuk memupuk sifat-sifat terseut ialah menyediakan jadual tugas kelas.
Dengan rutin demikian maka murid akan berasa bertanggungjawab sekaligus
membantu membina kemahiran sosial dan emosi semasa interaksi dalam menjalankan
tugas.