Menurut Richard (1990 dalam Haliza Hamzah, 2009)
pengurusan bilik darjah merupakan organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah
laku, pergerakan serta interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung supaya
pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan.
Menurut Lemlech (1988), mengibaratkan pengurusan
bilik darjah sebagai okestra dalam kehidupan di bilik darjah yang memerlukan
pembentukan kurikulum, penyelenggaraan, prosedur dan sumber pengajaran. Ia juga
menekankan tenteng pentingnya penyusunan suasana bilik darjah bagi meningkatkan
keberkesanan, pemantauan perkembangan pelajar serta tanggungjawab guru dalam
memikirkan masalah-masalah yang mungkin akan timbul.
KESIMPULANNYA :
Pengurusan bilik darjah
pula didefinisikan sebagai tindakan dan strategi yang digunakan untuk
mengekalkan peraturan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah adalah satu kemahiran yang
amat penting dan perlu dikembangkan oleh guru-guru bagi membolehkan guru
mengurus pembelajaran dengan lebih berkesan. Pengurusan bilik darjah pada
umumnya bertujuan mewujudkan keadaan, suasana, dan persekitaran pembelajaran
yang kondusif.